×

Error message

  • Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in include_once() (line 20 of /home/tucrpaao/public_html/kinainfo.hu/drupal/includes/file.phar.inc).
  • Deprecated function: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in drupal_get_feeds() (line 394 of /home/tucrpaao/public_html/kinainfo.hu/drupal/includes/common.inc).




Kalligráfia gyakolrása  - 练习中国书法


A kínai kalligráfia 3 ezer éves történelemre tekinthet vissza, a kínaiak úgy tartják, a kalligráfia művészet, az ősök bölcsességének eredménye és általuk továbbított óriási és felbecsülhetetlen kincs. De nekünk miért érdemes kalligráfiát tanulni?

A kínai kalligráfia művészi élvezetet nyújt és fejleszti az ízlést. A különleges vonások, az írás szabályai, az ecset és tus, a karaktertípus, a bekereteztetés stílusa egyaránt elnyeri az emberek tetszését. Legyen szó a régi császárokról vagy a mai állami vezetőkről, az ókori tisztviselőkről vagy a mai tudósokról, a kalligráfia iránti rajongás mindenkinek emeli az esztétikai ízlését. A Keleti Jin-dinasztia Wang Xizhi kalligráfusának Lanting című munkájának előszava a leghíresebb kurzív írásos mestermű, amelyben szabadon fújó hűvös szélről és tiszta napot ábrázoló festői tájakról olvashatunk. A Tang-dinasztia korában élt Yan Zhenqing standard írással készült művében érezhetjük a hősök magasztos érzelmeit. A kalligráfiai művek kellemes érzéssel tölthetik el az embereket. Huai Su és Zhang Xu kurzív írásainak „elvont" vonásain keresztül átérezhetjük a kalligráfus szenvedélyét, az ősi bronz tárgyakba és sziklákba vésett méltóságteljes feliratok láttán mindenki átérzi az ősi idők csodáját.

Ugyanakkor a kínai kalligráfia gyakorlása az egészségmegőrzés egyik hatékony módszere is. Orvosok kutatási eredményei szerint a hosszú életet biztosító 20 foglalkozás közül a kalligráfia az első helyen áll. Az őskortól máig sok kalligráfus élt hosszú életet. A Han-dinasztiától a Qing-dinasztiáig, amikor az emberek átlagos élettartama 25 és 40 év között mozgott, a híres kalligráfusok átlagosan 80 évesen hunytak el, például a Tang-dinasztiában Liu Gongquan 87 évig élt, Ouyang Xun 84 évesen hunyt el, Yu Shinan 80, Yang Weizhen 74, Wen Zhengming 89, Liang Tongshu 92, Weng Tonghe pedig 85 évesen. A Qing-dinasztia bukásától az új Kína megalakításáig terjedő időszakban 40-62 év lett az emberek várható átlagos élettartama, de akkoriban a kalligráfusoknál ez már elérte a 88 évet. A korabeli legjobb kalligráfusok átlagos élettartama pedig meghaladta a 90 évet, például Qi Baishi, Huang Binhong, He Xiangning és Zhang Shizhao kalligráfusok és festőművészek több mint 90 évet éltek, Zhu Qizhan, Su Juxian és Sun Mofo pedig megérte a 100 évet is. A népi bölcsesség négy mondatban összegezte a kalligráfia tanulásának hasznát, az egészségre gyakorolt jó hatását.

„Lazítsuk el a karokat és lábakat az ecsetmosással és a tuskikeveréssel" – ez az első tanács. Az ecsetmosás és a tuskikeverés az írást készíti elő, és közben ellazíthatjuk az egész testünket, ami serkenti a csi és a vér keringését.

A következő lépés az, hogy „teljes koncentrációval képzelje el a karakterek szerkezetét". Ez a kalligráfiához való helyes viszonyulás második lépése. Wang Xizhi, a Keleti Jin-dinasztia korában élt kalligráfus az írás során mindig azt a szabályt tartotta a szívében, hogy „teljes koncentrációval képzeljük el a karakterek méretét, egyenességét és az egymáshoz fűződő következetességét", a gondolat mindig az ecset előtt járjon. Ez azt jelenti, hogy az emberek csak a tudatosság legmagasabb fokán tudnak kreatívan gondolkodni.

A harmadik lépés a következő: „öntsük az eredendő szellemet (ez a sen 神) a mozgásba". Az írás folyamán az emberi szellem vezeti a kezet, a kéz pedig az ecsetet, és az ecset mozgása uralja az egész testet. Ez a kalligráfia leglényegesebb lépése.

„Az elbűvölő kalligráfiai művekben történő gyönyörködésen keresztül az emberek élvezethez juthatnak" – ez az utolsó bölcsesség. A kalligráfiai művek készítése elégedett érzéssel tölti el a kalligráfusokat, így szívük és lelkük gyakran megtisztul. Ebből arra következtettek, hogy ez a hosszú élet titka.

A kalligráfia a kreatív gondolkodásmód teljesítménye. A kreativitásért a jobb agyfélteke a felelős. Legtöbbször azonban logikus gondolkodással oldjuk meg a problémákat, munka közben éppen úgy, mint a mindennapi életben. De ha a szabad időnkben kalligráfiát gyakorlunk, akkor időről időre a kreatív gondolkodást irányító jobb agyféltekénket is fel tudjuk használni, így a két agyfélteke felváltva dolgozik és pihen. Ha elfáradtunk a munkánkban, hasznos, ha egy kicsit foglalkozunk kínai kalligráfiával. Emiatt sokan úgy tekintenek a kalligráfiára, mint egyfajta testgyakorlatra. Ezenkívül a kalligráfia tanulása az erkölcsi nevelés terén is kulcsfontosságú. Az ősi Kínában a kalligráfiai művészet terén elért teljesítmény az erkölcsi tulajdonságokhoz tartozott, az akkori irodalmárok pedig mindannyian fontosnak tartották az erkölcsi, így a kalligráfiai nevelést. A történelem folyamán azonban voltak olyanok is, akik kitűnő kalligráfiai teljesítményeket értek el, ám az erkölcsük botrányt okozott. Ők mindig vitatottak maradtak a kalligráfus mesterek körében. A Yue Fei hazafias nemzeti hőst meggyilkoló Qin Hui, a Déli Szong-dinasztia magas rangú tisztviselője is szépen tudott írni ecsettel, de senki sem értékeli nagyra az ő kalligráfiai műveit.

A kalligráfia Kínában olyan művészet, amelyet érdemes továbbfejleszteni és továbbadni a következő nemzedékeknek. A kínaiak szerint hiába rendelkezik valaki diplomával, vagy hiába tudja jól használni a számítógépet, ha nem tudja szépen írni a kínai írásjegyeket, akkor kevésbé műveltnek tekintik. Ezért fontos, hogy a kalligráfia művészetét örökül adjuk az elkövetkező generációknak.



Így gyakoroljunk otthon

A kínai írásjegyek felépítésének alapja etimológiailag a gyök, amely annak általában önálló jelentéssel is bíró részlete. Erről az Írás oldalon bővebb információ is olvasható. Azonban a leírásuk alapja a különböző ecsetvonások leírása, ezekből épül ugyanis fel az írásjegy maga. Az ecsetvonások leírásának vannak általánosabb szabályai. Pl. a legtöbb ecsetvonást mindig felülről lefelé húzzuk, a vízszinteseket pedig mindig balról jobbra. Kizárólag egyetlen ferde vonás van, amelyet alulról felfelé húzunk, ez az ábrán a 6-ossal jelölt. Jobbról balra csak ferde vonások (Pl.: 4-es vagy a 15-ös nagyobbik szára) húzhatók. A legalapvetőbb 7 ecsetvonásnak az 1-6-ost, valamint hetedikként általánosan a "kampós"-nak nevezett vonásokat (pl. 9-es) tartják. Ezek ismeretében a többi vonás is könnyen leírható. Minden vonásnak van egy elnevezése. Az ábrára kattintva letölthető a táblázat pdf-fáljban. Ezen szerepelnek a vonások nevei kínaiul és kiejtésük szerint is.

Vannak továbbá az egyes vonások ecsettel való leírásának is szabályai. Előbb azonban az írásjegyek felépítéséről essen szó. A kínai írásjegyek mindegyikének van egy ún. "vonássorrendje", ami pontosan meghatározza, hogy az írásjegyeket felépítő (ecset)vonásokat milyen sorrendben kell meghúzni. Ez nem pusztán egy önkényes szabály. Egyrészt segít a bonyolultabb sokvonásos írásjegyeket szépen és helyesen felépíteni, másrészt, mivel minden gyöknek minden őt tartalmazó írásjegyben azonos a vonássorrendje, így könnyebbé válik az írásjegyek tanulása. Harmadik előnyéről a kalligráfia olvasásánál mutatok be egy példát, ugyanis a kötött vonássorrend nélkül lehetetlen lenne egyes szabadabb kalligráfiai stílusok elolvasása. Végül, de nem utolsó sorban a legtöbb szótár használatához is elengedhetetlen a vonások ismerete, ugyanis ennek segítségével tudjuk könnyen és gyorsan megszámolni egy írásjegy vonásszámát, márpedig a legtöbb szótárban van vonásszám szerinti index, valamint a gyökök is a vonásaik száma alapján vannak sorba rendezve. Ha egy írásjegyről nem tudok mást, csak hogy pl. 8 vonásból áll, innen már el tudok indulni a keresésére a szótárban. Egy példa a gyökök vonássorrendjére a szögletes alakzatok rajzolása. Itt mindig a bal oldalt húzzuk először, majd a felső és a jobb oldalt. Ezután, ha a szögletes alakzat még bekerít más írásjegyelemeket, akkor azok következnek a saját megfelelő sorrendjükben, végül a szögletes alak alja. Ezek a szabályok minden egyes gyökre adottak, bár a japán hivatalos sorrend és a kínai némely esetben eltérhet egymástól. Az ábrán erre látható egy példa. Ebből is kitűnik, hogy az említett eltérés sosem jelentős és az alapelvek mindkét esetben változatlanok. A vonássorrend szabályai:

  • A vízszintes vonások megelőzik a függőleges vonásokat.
  • A balra lejtő vonások megelőzik a jobbra lejtő vonásokat.
  • Az írásjegyek írását felülről kell kezdeni.
  • Az írásjegyet balról jobbra haladva építik fel.
  • A felülről keretezett írásjegyeknél előbb a keretet kell meghúzni.
  • Az alulról keretezett írásjegyeknél a keretet legvégül kell meghúzni.
  • A teljes keretet mindig legvégül kell bezárni.
  • Egy szimmetrikus felépítésű írásjegynél előbb a középső részt kell kialakítani, s csak azután az oldalakat.

Ahogy az egyes vonásoknak a gyökökön belül megvan a sorrendje, úgy az egyes gyököknek asorrendje is adott egy írásjegyen belül. Az erre vonatkozó szabályok sokkal egyszerűbbek. "Balról jobbra és fentről lefelé". Azaz az egymás melletti gyökökből először a bal utána a jobboldalit rajzoljuk meg, az egymás felettiekből pedig előbb a felsőt, aztán az alsót. Erre látható két példa az ábrán. Az alsó példán a bekerítő gyök a többihez képest balra fent helyezkedik el, így tehát mindenképpen őt kell először megrajzolni, ezután a belül levő gyökökre már alkalmazható a "balról jobbra..." szabály.

Az ecset használata

A kínai ecset képességeinek kihasználásához be kell tartani néhány fontos szabályt. Ezek közül az egyik legfontosabb az ecset tartása. Az ecset szárának a lehető leginkább függőlegesen kell állnia és azt három ujjunkkal: a hüvelyk, mutató és középső ujjainkkal kel fognunk az ábrán látható módon. A gyűrűs és néha a kisujj is részt vesz az ecset megtámasztásában. Ha így fogjuk az ecsetet, akkor a csuklóval sokkal könnyebb az ecset hegyének magasságát szabályoznia a papír felett.

Ezt a tartást megtanulni nem könnyű, ám az írás gyakorlása során idővel rájöttem, hogy mégis ez a legcélravezetőbb tartás.

Előfordul, hogy nagyon pici írásjegyeket kell írni, ilyenkor még szóba jöhet a hagyományos európai "cerkafogás", az, ahogyan mi a golyóstollat fogjuk, de ilyenkor az ecset mozgástere jelentősen lecsökken.

Fontos, hogy az ecsetet a használaton kívül hogy kezeljük, ugyanis szőrözés nélküli, tűéles vonalat húzni csak a megfelelően karbantartott ecsettel lehet. Ennek egyik fontos szabálya, hogy sohase fogjuk meg az ecset szőrét kézzel, ugyanis a kéz zsírossága árt neki. A másik legfontosabb, hogy az ecset szőrét lehetőleg hegyesre igazítva tároljuk. Mivel tehát ezt kézzel nem tehetjük, követnünk kell a kínai szokást, azaz a bő vízzel tisztára mosott ecsetünket hegyesre nyaljuk. Ezt teszik ezer évek óta.

Az ecset tartása az első időkben szokatlan érzés, és nem is idomul hozzá könnyen a kéz, ezért gyakran remeg és szinte irányíthatatlannak érzi, aki megpróbálja. (Pl. én az első időkben). Ezen segíteni a nem író kézzel lehet úgy, hogy azt a csuklónk alá fektetjük, ezzel alátámasztva az ecsetet tartó kezet. Nagyobb kalligráfia készítésekor vagy egy bizonyos gyakorlat megszerzése után ez már gátol a mozgás szabadságában.

Az ecset használatát már befolyásolja az ember személyisége, hisz itt születik maga a szépírás, vagyis a kalligráfia. Megszületnek tehát a különböző stílusok.

Az egyes vonások ecsettel való leírása

Az ecsetvonások korántsem egyszerű "csíkok", önmagukban is megvan a szerkezetük. Némely vonás vastagon kezdődik, majd elvékonyodik és ismét vastag lesz. Némelyik vékony tüskeként végződik, másoknak a végén kampó van. A vonásoknak ez a szerkezete pontosan az ecset használata folytán alakult ki, és az erre vonatkozó szabályok megtanulásával kezdődik a kalligráfia tanulása.

A szabályos (standard) írásstílusban, és a továbbiak erre vonatkoznak, például a függőleges ecsetvonások szinte mindegyike egy széles, ferde "bunkóval" kezdődik. A vízszintes vonásnak általában a végén van ehhez hasonló. A négyszögek jobb felső sarkán megfigyelhető, hogy egy ferde élet alkotó vastag sarka van. Ezeket mind-mind az ecset játéka alakítja ki. Egyrészt az ecset húzásának iránya, másrészt az határozza meg, hogy az ecsetet mennyire nyomjuk oda a papírhoz, vagyis milyen szélesen húzzuk a vonást. Ezeknek a megtanulása rengeteg gyakorlást és még több gyakorlást igényel. Nekem az első számomra is tetsző függőleges vonást egy évnyi gyakorlás után sikerült meghúznom, és persze még nem tökéletes.

Ezek a szabályok segítenek abban is, hogy ne az ecset milyensége határozza meg az ecsetvonás milyenségét. Ha egy gyengébb minőségű vagy egy öregebb ecsettel ezen szabályok betartása nélkül egyszerűen vízszintes vonást húzunk, annak a végei, de legalábbis egyik vége csíkozott vagy csúnyán szögletes lesz. Saját tapasztalatom is azt mutatja, hogy ellenben ha ezeket a szabályokat betartjuk (és persze nagyon sokat gyakoroljuk az egyes vonásokat), akkor szinte "megszabadulhatunk az ecsettől" abban az értelemben, hogy akármilyen minőségű ecsettel tudunk szép vonásokat húzni.

A vonal remegései, az egyensúly apró megbillenései,
a modorosságként is számon tartott apró szabálytalanságok, a közöstől,
általános elfogadottól való eltérések hordozzák az egyéniséget


Eszközök - a "Négy Kincs"

A kínai ecset

Az ecset (maobi 毛筆/毛笔) feltalálását a kínai hagyomány az első kínai császár egyik tábornokának, bizonyos Meng Tiennek 蒙恬 (? – i. e. 209) tulajdonítja, bár régészeti leletekkel bizonyítható, hogy jóval korábban is létezett az ecset vagy ecsethez hasonló eszköz. A kínai ecset egy bambuszcsőbe közvetlenül vagy csontgyűrűvel rögzített szőrpamat. A felhasznált szőr lehetett nyúl-, menyét- vagy farkas szőr is. Jellegzetessége, hogy az európai festőecseteknél puhább, és megnedvesítve tűhegyesre áll össze a hegye. Ez teszi lehetővé, hogy a hajszálvékony vonás egyetlen mozdulattal vaskossá szélesedjen. Az ecsethasználat így tudja oldani a pecsétírás merevségét és lágyítani annak szögletes, geometrikus formáit. Továbbá ennek köszönhetően jöhettek létre a különböző kalligráfiai irányzatok is, melyeknek korai változatai már az i. e. 2–1. században kialakultak.

A kínai ecset egy bambuszcsőbe közvetlenül vagy csontgyűrűvel rögzített szőrpamacs. Modernebb darabokon a csont alkatrészek készülhetnek műanyagból is. A kínai ecset több vonatkozásban is különbözik az Európában megismert ecsetektől (talán a legközelebb hozzá az akvarellecsetek állnak).

Egyik fő különbség, hogy a kínai ecset sokkal puhább szőrből (és mindig valódi szőrből!) készül. Erre a célra sokféle - hétköznapibb, vagy egzotikusabb - állat szőrét felhasználják, pl. kecske, őz, nyest, farkas, nyúl stb. Másik különbség, hogy a kínai ecset, ha nedves, tűhegyessé igazítható, illetve újabb korában, vagy ha megfelelően karbantartják magától is tűhegyesre áll be. Ennek köszönhető, hogy a ugyanazzal az ecsettel lehetséges tűéles, vékony vonalat húznunk illetve olyan vastagot, amit az ecset csak lehetővé tesz, mindezt akár egyetlen ecsetvonáson belül is. Harmadik különbség, hogy a kínai ecset sokkal több festéket (vagyis tust) képes tárolni, mint az európai társai. Ennek több oka is van. Egyrészt a normális, teljes töménységűre elkészített kínai tus sokkal viszkózusabb, sűrűbb, mint az általunk ismert vízfestékek vagy tinták. (Erről bővebb információ a Tusnál olvasható). A másik oka a kínai ecset nagy tustároló képességének a felépítésében rejlik. Az ecsetet felépítő szőrök több rétegben helyezkednek el, és az esetek nagy részében nem is azonos minőségű, illetve nem azonos állatból származó szőrök alkotják a rétegeket. A legbelső réteg általában vastagabb és rugalmasabb, mint a többi, ez alkotja az ecset rugalmasságát adó gerincét. A külső rétegek puhább szőrök. A különféle szőrök aránya és minősége ecsetkészítő mesterről mesterre változik és különféle célokra is más és más aszerint, hogy az egész ecsetnek rugalmasabbnak vagy puhábbnak kell lennie.

Másik nagyon fontos része az ecsetnek a többinél rövidebb szőr-réteg, illetve az ezáltal létrejövő üreg. Ez teszi lehetővé ugyanis, hogy az ecset több tust tartson magában. Ez az üreg mintegy tartályként működik és így több írásjegy vagy nagyobb képrészlet is megfesthető egyetlen nedvesítéssel. Ennek az üregnek mérete is változik ecsetről ecsetre.

A szőröket végül egy nagyon erős (általában selyem) fonal tartja össze kívülről olyan szilárdan, hogy én egy alkalommal körülbelül negyedórát töltöttem el vele, mire olló és kés nélkül sikerült szétszednem. Az így összefogott szőrpamacs egy bambuszcsőbe van szorítva, ami az ecset szárát alkotja. A bambusz-száron a készítő mester vagy műhely neve olvasható és a jobb minőségű ecsetek szárának a végén még található egy kupak is, ami egy rövidke selyemhurkot rögzít. Ennél fogva lehet felakasztani az ecsetet a hagyományos ecsettartó állványra. Ilyen állvány híján bambuszból vagy fából készült pohárszerű ecsettartóban, hegyesre igazítva, pamaccsal felfelé tartják az ecseteket. Az ecset készítésének sok lépésből álló menetét a készítő mesterek általában titokban tartják. Ilyen titok például, hogy milyen bambuszt használnak az ecset szárához, mennyi ideig kell egy-egy állat szőrének nőnie, hogy alkalmas legyen ecsetnek (általában legalább egy év), vagy hogy milyen idős bambuszt használnak fel és mikor kell azt levágni. (szinte mindig a még zöld szárú bambuszt vágják le az ecset szárához)

Ha fontos számunkra a minőségének a megőrzése és az élettartama, akkor nagy gondot kell fordítanunk a használatba vételére is. Ugyanis a amikor egy kínai ecsetet első alkalommal a kezünkbe veszünk azt tapasztalhatjuk, hogy a szőrpamacsa egyáltalán nem használható még, mivel azt valamiféle ragasztó egyetlen hegyes és kőkemény tömbbé ragasztja egybe. Így az semmiféle nedvességet nem képes magába szívni. Ez a ragasztó az ecset szőrét védő enyv (néha keményítő). Ennek az eltávolítása hosszas művelet, langyos (legfeljebb kéz meleg) vízben történik és soha nem szabad erővel, nyomkodva végezni, ugyanis ilyenkor nagyon megfeszülhet az összeragadt szőrpamacs és sok szál el is szakad. Ha pedig sok a fél-harmad hosszúságú szőrszál az ecsetben akkor ezek szét fognak állni és könnyen előfordulhat, hogy az ecset írás közben kósza vonalkákat húz, oda nem illően "szőröz".

Sokszor nem is távolítják el az ecsetből rögtön az összes enyvet, hanem csak a hegyét teszik szabaddá. Ez előnyös abból a szempontból, hogy a rövidebb szakaszon szabad szőrök rugalmasabbak és könnyebben beállnak hegyesre, még puha szőrű ecsetnél is (pl. kecske). Hátránya viszont az, hogy bár segít a vonalvastagságot határok közé szorítani, de pont emiatt nem is lehet kihasználni az ecset adottságait teljesen. Nem lehet vele olyan vastagságú vonalat írni, amilyenre egyébként az ecset a méretéből adódóan képes lenne. Ezen kívül, amíg az ecset szerkezeténél említett üreg is szilárd enyvvel van telítve, addig az ecset jelentősen kevesebb tust képes magában tartani.Ha így, fokozatosan teszik szabaddá az ecset szőrét az enyvtől, könnyen előfordulhat, hogy a hegye már azelőtt is elhasználódik, mielőtt a teljes enyvmennyiséget eltávolítanák belőle, valamint a szálak az enyvvel telített rész határán könnyebben eltöredeznek.

A kalligráfia mesterei nemigen élnek ezzel a módszerrel. Az ecset által adott teljes szabadságot kihasználni csak teljesen kimosott ecsettel lehet.

Az ecset használata során nagy jelentősége van annak, hogy a hegyét mennyire nyomjuk a papírhoz és az mennyire "fekszik" a papíron. A manapság használt íróeszközökkel, mint a golyóstoll vagy ceruza, ennek befolyásolására nincs lehetőség, ezért forgalomba kerültek különféle ecset-tollak, melyekkel a kézírás is némileg kalligrafikussá, tehető. Ilyen már nálunk is kapható, ez tulajdonképpen egy puha hegyű, hosszú filctoll.

A tus

A kínai festészet legfontosabb színanyaga és festéke a fekete tus. Időben nem ez volt az első, használatát ásványi és növényi festékek használata előzte meg, ám kétségkívül a tus vált a legfontosabbá. A fekete az európai értelmezésben tulajdonképpen nem is szín, hanem a színek hiánya, mégis az egész Távol-Kelet festészetében óriási jelentőségű, és egyes népek festészetének, mint a kínai, japán és koreai az alapját képezi a tussal való munka. A kínai tus az ecsethez hasonlóan régi találmány. Az első tussal (és ecsettel) írt fatáblácskák i.e. 98-ból származnak. Európában ennek ellenére csak a XVII. században vált ismertté, mint "kínai tinta" azaz "encre de Chine". A kínai tus, amikor a tuskészítő műhelyből kikerül, nem folyékony állagú, mint az európai festékek és tinták, hanem egy szépen díszített, nagyon kemény, szilárd tömb.

A kínai ecsetírás legfontosabb színe a fekete, festéke pedig a tus (mo 墨). A legkorábbi időkben tus helyett különféle ásványi és növényi festékeket használtak. A kínai tus eredete, akárcsak az ecseté, homályba vész. A kínai tust többnyire fenyőfakoromból vagy olajlámpás kormából készítik, melyhez enyvet és esetenként illatosító szereket adagolnak. Az így kapott masszát faformákban különféle alakú rudacskákká, táblácskákká préselik, melynek felületét dombornyomással vagy írással díszíthetik. A művészi kidolgozás miatt a tus rudak gyűjtésének szokása is elterjedt kedvteléssé vált. A szilárd tust vízzel lehet feloldani, de sajátossága az, hogy a víz csak egyszer oldja, így a leírt szöveget sem mosással, sem törléssel nem lehet javítani.

Klasszikus összetétele fenyőgyanta elégetésével nyert korom, csontból vagy bőrből nyertenyv és illatszer, régen többnyire mosusz. Később lámpaolaj kormából is készítettek tust, a manapság használt illatszer pedig többnyire szegfűszeg. A fenyőgyanta-koromból és az olajkoromból készült tusok között több különbség is van. Egyrészt a fenyőgyanta kormából készült tus - papíron sokkal melegebb árnyalatú feketét ad (persze koromfekete, ám tényleg melegebb hatású), a lámpakoromból készült ezzel szemben hűvösebb (némi kékes árnyalattal, ám ez a különbség tényleg csak leheletnyi). A könnyebben felismerhető különbség az irodalom szerint, hogy a fenyőgyanta-korom tusa matt fekete felületet ad, míg a lámpakoromé enyhén fényeset.

A négy kincs közül valószínűleg a tus elkészítése igényli a legtöbb lépéses munkafolyamatot. Egyes leírások száznál is több lépést említenek, míg az elégő gyantától eljutunk a kész tusrúdig. Az égetés, enyvfőzés, az alkotóelemek nedvesítése és összegyúrása, hogy teljesen homogén legyen a végeredmény, a többszöri szárítás, a présforma kialakítása, a préselés majd a füstölés, melegítés és szárítás mind-mind hosszú időt vesz igénybe, nem egyet ezek közül többször is meg kell ismételni. Az igényesebb darabokat ezután arany és ezüst színű festékekkel még precíz kézimunkával ki is festik.

Ezek után a tusrúd maga is egy kész műalkotássá válik annak dacára is, hogy végső soron csak egy alapanyag, illetve egy eszköz más művészetek számára. A tuskészítés önmagában egynémely művészeti ágaknál megbecsültebb mesterség volt az ókori Kínában, mivel a legbecsesebb művészeteknek, a festészetnek és az irodalomnak szolgáltatott alapanyagot. A szobrászat megbecsültsége például nem vetekedhetett vele. A felületén vagy teljes formájában díszes tustömbök gyűjtése a Szung-korban (i.sz.1000 körül) divattá vált. Később annyira elterjedt, hogy nagy tustörténeti munkák íródtak receptek, tuskészítő mesterek ismertetésére.

A tus mellett az egyes ásványi eredetű színes festékek használata is előfordul, bár inkább a festészetben, mintsem a kalligráfiában. Leggyakrabban talán a vörös és az arany vagy ezüst szín fordul elő elsősorban újévi jókívánság feliratokon, esetleg cégérek vagy templomok bejáratát díszítő kalligrafikus feliratokon. Ezek, a tushoz hasonlóan szilárd formában, rúd vagy tömb alakban kerülnek ki a készítő műhelyből. Gyártásuk, készítésük ugyanúgy történik, mint a tusrudaké, kivéve persze, hogy a kormot valamilyen színes, porított festékanyag helyettesíti. Díszítése is ugyanolyan gazdag lehet, mint a tusnak.

Manapság tus már nemcsak szilárd állapotban kapható, hanem előre elkészített folyadék formájában, ami a sok-sok gyakorlást igénylő ecsetírás-tanulásban nagy segítség, bár ezek a tusok gyakran nem valódi alapanyagokból (koromból) készülnek, hanem szintetikus pigmentek és kötőanyagok felhasználásával. Akár még az illatuk is azonos, vagy nagyon hasonló lehet a valódi tuséhoz, ám a festett felületen egyértelmű a különbség: a szintetikus folyékony tusok felülete száradás után gyakran szürkén fémes, ami a valódi tussal sosem fordul elő.

A dörzskő

A szilárd tus feloldására szolgál a tusdörzsölő-kő, vagy dörzskő (jen 硯 / 砚) amely kerek vagy téglalap alakú, finom szemcséjű kőből készült lap, felületén homorú mélyedéssel. A mélyedésbe töltött vízbe mártották a tusrudat, és addig dörzsölték azt a kövön, amíg el nem készült az ideális oldat, amelybe aztán az ecsetet mártották

A tus önmagában, szilárd formában természetesen nem használható fel. Ezt egy másik eszköz segítségével hozzuk folyékony formába. Ez az eszköz, a negyedik a "Négy Kincs" sorában a tusdörzsölő kő. Ez egy kerámia vagy kőlap, amelyen mélyedés található. A tus elkészítése úgy történik, hogy a mélyedésbe pici fémkanállal vagy erre a célra készült porcelán csepegtetővel vizet csepegtetünk (ezekről képek az egyéb eszközökről szóló részben találhatók), majd a tusrudat a vízzel a kellő sűrűség eléréséig dörzsöljük. A tusdörzsölő kő általában még a faragásán túl vésetekkel, domború mintákkal díszítve is van, így ez a eszköz is válhat önmagában művészeti alkotássá, csakúgy, mint a kalligráfia és festészet egyéb eszközei.

A tus készítéséhez a hagyomány leginkább a friss esővizet tartja megfelelőnek. A tus kellő sűrűségére nehéz receptet adni, de mindenképp sűrűbb, mint a mi európai tintáink, mivel ahogy később a kínai papír tárgyalásánál látni fogjuk, annak a nedvszívó képessége sokkal nagyobb, mint a mi töltőszerekkel és enyvvel dúsított papírjainké, ezért a túl híg tus könnyen és gyorsan szétfut benne. A tus megfelelő töménységét így leginkább kitapasztalni lehet. A túl híg tus szétfut, a túl sűrű viszont nem gyakran túlzottan "ragaszkodik" az ecsethez és egy lendületesebb ecsetvonásnál a vele húzott vonal szaggatott, "szőrös" lesz.

Papír

A papír általánosságban elsődlegesen növényekből vagy másodlagosan (pl. rongyból), különféle eljárásokkal felszabadított cellulózszálakból készült lap. Ebben lehetnek még különféle anyagok, elsősorban a szálak összetapadását segítő növényi nyálka- vagy ragasztóanyagok. A felhasznált növények változatosak. Elsősorban a hosszú és nagyon vékony, fehér színű cellulózt adókat részesítik előnyben. A felhasznált növényeket szintén hagyományként tartják számon.

A kínai papír a hagyomány szerint Caj Lun találmánya, aki i.sz. 100 körül élt, azonban találtak ennél régebbi papírt is. Nálunk általánosan "rizspapír" néven emlegetik a Távol-Keleti papírokat. A valóság az, hogy bár elvétve és kis mennyiségben valóban jelen van a rizsszalma, mint alapanyag a papírkészítésben, azonban nem számottevő. A jobb minőségű papírokat részben bambuszrostból, részben egyes fák háncsrostjaiból nyerik. Egyik ilyen növény a papíreperfa (kínaiul chu) amely fontos alapanyag. Ez nálunk is előfordul ültetett díszfaként.

A leghíresebb kínai papír azonban a Xuanzhi, vagyis xuan (kiejtés: "hszüen") papír, amelyet tradicionálisan az Anhui tartománybeli Xuancheng -ben állítanak elő. Ez a kínai merítéses technikával előállított egyik legfinomabb papír. Nagyon vékony rostokból áll, egyenletes szálelosztású. Hagyományosan ez a legjobb alapanyaga a kalligráfiának és festészetnek Kínában. Leginkább a cigaretta papírjához hasonlítható az Európában ismert papírok közül. Pontos elkészítésének egyes részletei, bár nem titkosak nem hozzák nyilvánosságra. Alapanyaga az angolul Wingceltis-nek, azaz magyarul kb. szárnyas ostorfának nevezett fa (Pteroceltis tatarinowii), a Szilfafélék (Ulmaceae) családjának tagja. Nálunk ez a fa nem fordul elő.

Mind ennél, mind a papíreperfánál és a japán papíroknál, a papírkészítéshez a vékony, 1-3 éves vesszők fehér háncsát használják fel cellulóz kinyerésére.

A legbelső rész laza bélszövet, ezután következik az ún. farész, amin megfigyelhető az évek számának megfelelően a három évgyűrű. Ezt a farészt a vékony, kékkel jelölt osztódó sejtekből álló kambium hozza létre, ahogy a fa növekedése közben kifelé haladva mintegy "maga mögött hagyja" a farészt. Ugyancsak a kambium hozza létre a háncsréteget. Ez a kambiumhoz képes mindig kifelé van, az mintegy "tolja" maga előtt kifelé. A háncsból jön létre annak elhalásával és átalakulásával a kéreg.

A papírkészítéshez, mint említettem, mindig a háncsréteget használják fel, ami a vessző fiatal korában (1-3 évesen) még arányaiban sok cellulózt tartalmaz és viszonylag vékonyabb rostokból áll és könnyen elválik a belsőbb rétegektől.

Sok fiatal ágat úgy nyernek, hogy az először elültetett fát hagyják növekedni legalább 5 évig, aztán erősen visszavágják. Ennek eredményeképpen a fa a tövénél sok sarjat hajt, amelyek együtt hosszú vesszőkként növekszenek (Az elv hasonló, mint a kosárfonó fűz esetében)

A papír készítése

A vesszőket a kellő időben aztán levágják és megszárítják. Levágásra leginkább a lombhullatás utáni időszak alkalmas a fagyok beállta előtt. A megszáradt vesszőket felvágják azonos (kb. fél-1 méteres) darabokra, majd összekötözik és gőzölik. A gőzölés hatására a hosszában bemetszett kéreg a vesszőről a hánccsal együtt könnyen lehúzható.

Ezután kézi munkával eltávolítják a háncsot a kéreg belső felületéről, majd áztatják és mossák

A különválasztott háncsot ezután lúgos oldatban főzik. Erre a célra általában szóda vagy ritkábban nátronlúg oldatát használják. Ettől a cellulózrostok közötti nem cellulóz természetű anyagok elbomlanak. A lúgot kimossák az anyagból, ám ilyenkor a cellulóz között még marad más anyag is, ami a színét rontaná vagy a minőségét. Ezért a rostokat mossák, általában patakvízben, ami ilyenkor (december-január környékén) a legtisztább víz. A megmosott rostokat ütögetéssel választják szét, majd vízben eloszlatva papírpépet készítenek.

A papírpéphez előzőleg hozzáadnak gyökerekből vagy bizonyos növényi levelekből kiáztatott nyálkás, nagy vízfelvevő képességű anyagot is, amelynek szerepe, hogy a papírlap száradása után összeragassza a cellulózrostokat és ezzel megakadályozza, hogy az elemi szálak kiálljanak a papírból és a papír szotfoszoljon.

Ezután következik az a lépés, ahol a papír elnyeri a formáját: a merítés. A pépet egy nagy kádba öntik, majd abból egy sűrű rácsos bambuszkerettel merítenek egy lapnyi mennyiséget. Ezt kézzel rázogatják, hogy a pép egyenletesen eloszoljon rajta, majd kiemelik a kádból. A cellulózszálak fennmaradnak a rácson, míg a víz lecsorog, és a szálak először a saját súlyuknál fogva enyhén összetömörödnek. A vizet ezután hagyják lecsöpögni, és amint a papír állaga lehetővé teszi, leemelik azt a keretről. Több ilyen nyers lapot egymásra helyeznek, majd az egészet egy kézi préssel addig nyomják, amíg a víz nagy része eltávozik a szálak közül. A rostok szerkezete és a vízhez adott nyálkaanyag tulajdonságai miatt a lapok nem ragadnak egymáshoz, hanem a préselés után leválaszthatók egymásról.

A kész lapokat általában kövekre fektetve a napon szárítják, hogy annak sugarai tovább fehérítsék a kész papírt.

Bambuszból készített papír esetén nem háncsot hanem a zúzott szárat használják, egyébként az eljárás hasonló.


Iskolák, gyakorló közösségek Magyarországon

Kínai Festészet és Kalligráfia Iskola


Kalligráfiai közösségi programok

szöveg